QueDo

De QueDo is een object wat geluid maakt wanneer het bewogen wordt. Het is bedoeld voor in wachtkamers waar lange wachttijden, stilte, saaie inrichting en gebrek aan vermaak zorgen voor verveling en een ongemakkelijke sfeer. Door te spelen met het object en te luisteren naar de klanken die er uit voort komen wordt het wachten aangenamer gemaakt.

Het object heeft de vorm van een dodecahedron of dodeca√ęder, een ruimtelijke figuur met 12 gelijke vijfhoekige vlakken. Deze vlakken zijn van hout (MDF) en plexiglas en zijn gesneden met een lasercutter. Een aantal vlakken geven licht (plexiglas). Andere vlakken kan je indrukken, dit nodigt uit tot interactie. Het object is draadloos, en daardoor vrij te bewegen.

Omdat het object draadloos moet zijn is niet mogelijk de gegevens op een gebruikelijke manier op te vangen (met draad). Dit systeem maakt dan ook gebruik van transceivers, kleine radio zender en ontvangers die in het object verwerkt zitten. Deze transceivers communiceren met elkaar op de 2.4 GHz frequentie en kunnen zo data aan elkaar doorsturen. Door in het object een oplaatbare drone accu te verwerken is hij nu volledig draadloos.

Het geluid wordt gegenereerd op een Raspberry Pi. Hierop draait een NodeJS script wat de gegevens opvangt van het object en doorstuurt naar een SuperCollider patch die het geluid produceert.

UPDATE:
Het project QueDo is later opgenomen in het collectief Thinking in Sound. Klik hier voor de project pagina.

Comments are closed.

Proudly powered by WordPress | Theme: Baskerville 2 by Anders Noren.

Up ↑