“Schapengedrag” is de term die wij binnen Thinking in Sound geven aan de neiging die mensen kunnen hebben om elkaar te volgen. Dit gedrag is overal terug te vinden in de samenleving, maar men is lang niet altijd bewust hiervan. Met dat als inspiratie ligt de focus binnen dit cultuur-maatschappelijke project op de bewustwording van eigen schaapgedrag.

De uitwerking van dit project is in de vorm van een (schijn)spel. Het spel zorgt voor een leuke interactie en maakt het voor een breed publiek interessant, op de achtergrond wordt het schaapgedrag geanalyseerd.

Zoals eerder vernoemt is het doel bij dit project het de gebruiker bewust maken van eigen schaapgedrag. De definitie die wij daarvan hanteren is het volgende:

“De term schaapgedrag beschrijft het fenomeen dat mensen schaapachtig kuddegedrag vertonen, waar een groep/kudde (vaak onbewust) collectief manoeuvreert en zich voortbeweegt als één.”

Een misverstand wat we willen voorkomen is wij schaapgedrag afkeuren. Dit is niet het geval. Er kan echter wel misbruik gemaakt worden van onbewust schaapgedrag door bijvoorbeeld media of in marketing.

Schijnspel

Omdat we het echte doel van het spel in het begin nog niet willen vertellen hebben we er voor gekozen om een schijnspel te maken. In ons vooronderzoek bleek dat mensen veel behoefte hebben aan een doel in het spel. Het schijndoel is om het canvas zoveel mogelijk met jouw kleur te vullen. Veel mensen kennen dit spel als ‘landjepik’. Om dit doel duidelijk te maken zorgen we dat mensen de tussenstand altijd kunnen zien. Dit doen wij via een pie chart waarin het percentage te zien is. Het is vooral belangrijk dat het ‘winnende’ team duidelijk gemaakt wordt. Dit wordt gedaan door het winnende team een andere kleurtint te geven dan de rest. Voor het schijnspel is het ook belangrijk dat je ziet waar de andere spelers zijn op het canvas. Door de combinatie van een lijst met alle gebruikers en het highlighten van blokjes van de andere gebruikers proberen we dat duidelijk te maken. Het schijnspel duurt in totaal 5 minuten. Je kan elke 2 seconde een blokje plaatsen.

Voor meer informatie, ga naar de projectpagina op thinkinginsound.nl