In de periode van 10 tot 18 oktober 2018 heb ik in een project gewerkt voor Hardwell & Metropole Orkest. Dit ging om een concert in de Ziggodome in het kader van de ADE18, een ‘recap’ van 20 jaar house uitgevoerd door Hardwell en Metropole. Ik ben in opdracht van Musictech bij dit project betrokken.

Het productie team van Hardwell wilde in de oorspronkelijke opzet dat door de akoestische drum kit van het Metropole Orkest samples getriggerd werden. Deze samples moesten per song verschillend zijn. Wel was het van belang dat de samples nog steeds door de drummer te spelen waren. Verder moest het systeem dubbel uitgevoerd zijn: twee computers die dezelfde triggers ontvangen zodat als er een computer uitvalt, de andere het zonder haperen automatisch overneemt. Voor het automatisch overschakelen van samples moesten vanaf de ProTools sessie bij de front of house midi program changes verstuurd worden die op het podium de banks in MainStage doorschakelen.

Het probleem waar zij op stuitten was dat de samples te veel latency hadden om speelbaar te zijn. Mijn taak was om de setup werkbaar te krijgen. Na het opschonen van deze samples werd ik gevraagd deze gelijk in MainStage te zetten en te testen tijdens de repetitie van het Metropole Orkest. Hier moest ik vooral zorgen dat de set soepel bleef draaien en responsief genoeg was voor de drummer. MainStage bleek zelf een te grote latency van 25ms te hebben om speelbaar te zijn met de gebruikte drum triggers. Om die reden werd ik ingeschakeld om een Ableton set te vullen met de samples. Ableton bleek veel beter met zijn latency om te gaan en na wat finetunen van het systeem kreeg ik de latency terug naar 7ms.

Na alles overgezet te hebben in Ableton werd duidelijk dat de eerder geleverde samples niet altijd overeen kwamen met de wensen van het productie team. Na de goede samples te hebben ontvangen en in de sessie te hebben geladen heb ik ze moeten aanpassen om ze meer responsief te laten zijn voor de drummer. Daarbij heb ik bij sommige samples zo veel weg moeten halen dat volgens de producer juist weer te veel van de sound weg was. Ik heb de daarop volgende dagen steeds met de drummer en iemand van de productie de samples geëdit, we zijn uiteindelijk tot een goede tussenweg gekomen.

Omdat bij de repetities pas op de laatste dag de samples echt lekker werkten werd ik ook gevraagd om de doorloop in het Ziggo Dome en later tijdens het optreden zelf de set in de gaten te houden en waar nodig aan te passen. Hierbij moest ik vooral zorgen dat het automatisch overschakelen goed bleef werken, de samples die toch niet lekker speelden live bewerken, en in geval van nood het systeem snel opnieuw opstarten.

Het was een geweldige show. Door een laatste wijziging tijdens de generale was er maar één moment dat ik handmatig moest doorschakelen. Het sync systeem bleef stabiel werken en de samples werkten perfect.

Hardwell & Metropole Orkest – A Sky Full Of Stars